Děkujeme našim partnerům:

pfcp fincentrum-logo


Nejrizikovější investicí je často investor. Proto je mnoho vynikajících a bezpečných investic vysoce rizikových. Každý se může stát bezpečným investorem a tím se významně zvýší i bezpečnost jeho investic.

Proč nejúspěšnější investiční spekulanti říkají NE diverzifikaci?

22.01.2009 18:20

Ve slovníku investiční komunity diverzifikace znamená rozházet své peníze okolo - po malých dávkách. Veskrze jde o investici do mnoha menších spekulací místo několika velkých.

Hlavní myšlenkou je zde bezpečnost.
Když šest spekulací krachne, dalších šest může uspět.
Většina investorů diverzifikaci vyhledává do té míry, že investice bez diverzifikace, je pro ně nemyslitelná.
Diverzifikace je pro ně cílem, protože podle nich nabízí bezpečnost jejich investic.

Ano diverzifikace je bezpečná cesta jek vás ochránit před zbohatnutím, ale to je tajemství, které se nemá široká veřejnost dozvědět.

Co na ní nejúspěšnějším investičním spekulantům a švýcarským investičním bankéřům vadí a proč se jí vyhýbají?



1. Popírá jednu ze zásad spekulování - hrát o smysluplné částky.


Jestliže celý váš počáteční kapitál není příliš smysluplný ( vysoký ), jeho diverzifikace může vést jedině ke zhoršení situace.
Čím více diverzifikujete, tím menší vaše spekulace jsou.
V extrémním případě skončíte s opravdu triviálním výdělkem.
Malá investice z vás boháče neudělá ikdyby vynesla 1000%


2. Diverzifikací vytváříte situaci, v níž je velmi pravděpodobné, že váš výdělek se navzájem vyruší se ztrátou, takže se vůbec nehnete z místa.

Některé spekulace vám vydělají peníze a některé vám ty samé peníze vezmou. Celý proces byl jen ztrátou času. Jaký jste z toho měli užitek?
Ano jak jistě tušíte, zprostředkovatelé a brokeři své poplatky dostali, tedy vydělali.
Oni totiž vydělávají na poplatcích se 100% - ní úspěšností a zcela bezpečně aniž by diverzifikovali.


3. Diverzifikací se z vás stane žonglér, zoufale se snažící udržet všechny koule ve vzduchu.

Jestliže máte jen několik spekulací a jedna, nebo dvě začnou vypadat bledě, můžete přejít do defenzívy. Máte - li ale ve vzduchu tucet míčků a polovina z nich se začíná povážlivě odklánět z dráhy, vaše šance odejít bez monoklu je minimální.
Do čím více různých spekulací se pouštíte, tím větší je čas a studium, jež vyžadují. Může vás to pěkně zmást. Když se začnou věci kazit - což je v tomto případě skoro nevyhnutelné - okamžitě začnete panikařit už jen z množství jednotlivých problémů. Obvyklá reakce, hlavně u začínajících spekulantů, je paralýza. Zkrátka se zaseknou a samotný tlak rychlého rozhodnutí způsobí, že neudělají nic. Jen s otevřenou pusou zírají na to jak jejich peníze mizí do nenávratna.

Zamyslíte - li se nad těmito třemi chybami diverzifikace a porovnáte je s jejich jedinou výhodou, bezpečností, už to nevypadá tak dobře, vzhledem k tomu, že diverzifikace vytváří bezpečí, které vás ochrání i před zbohatnutím.




Už víte proč se vám nedaří zbohatnout, když používáte diverzifikaci?

18 komentářů

Komentář od uživatele petrph [Návštěvník] Email
Původně jsem chtěl do svého komentáře napsat něco o rozdílu mezi spekulací a investováním - tedy že ten kdo spekuluje bez diverzifikace - může hodně vyhrát ale i hodně (třeba i všechno) ztratit. Jenomže, pak jsem si uvědomil, že zvýšené riziko vsazení na 1 akcii nemusí znamenat vždy zvýšený zisk - že se prostě může stát že ta 1 vybraná akcie se plácá u dna s 0%ziskem či klesá , zatímco ostatních x akcií docela slušně stoupá. Že ona diverzifikace neznamená jen rozložení rizika ztráty, ale i rozložení šance na zisk. A že tedy, pokud chce spekulant zbohatnout - má 2 možnosti - buďto se předem trefit do té akcie která poletí nahoru, a nebo stále reagovat na trh - nakoupit prodat nakoupit prodat...
18. 01. 09 @ 14:46
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Být investorem zní více bezpečněji, než být spekulantem.
Ve skutečnosti rozdíl mezi investováním a spekulováním není žádný.


Všechny investice jsou spekulace a naopak.
Jediný rozdíl je snad jen v tom, že se s tím někteří smíří a jiní ne.


Ti co se nesmíří rádi používají slovo investice.
Zní jim to bezpečněji, ale to má více společného s behaviorální ekonomií, než se správně používanými termíny.



Lidé nabízející poradenství v oblasti správy peněz se téměř vždy nazývají investičními, nikoliv spekulačními poradci.
Zní to totiž vážněji a nablýskaněji ( a také to přispívá k vyšším poplatkům ).
Hlavní důvod je ale marketingový.
Široká veřejnost vnímá investici jako bezpečnější, než spekulaci a pokud chce firma zisk potřebuje klienty.
Získá jich více na investice, než na spekulace, ikdyž jde o to samé.



Kdo spekuluje bez diverzifikace může hodně získat, ale i hodně ( třeba všechno ) ztratit jak píšete.


Každý spekulan ví, že problémem není riziko a jeho výše, ale umět aktivně riziko řídit.


To je dovednost, kterou, když spekulant neovládá, přijde o peníze.



Lidé, kteří tuto dovednost nemají automaticky prahnou k diverzifikaci, aby se ochránili před rizikem a ztrátami, způsobených absencí této dovednosti, ale nevědomky se tím chrání i před zbohatnutím.



Diverzifikace je skvělá pro zachování hodnoty majetku a jeho ochranu.
Pro rozmnožování majetku už nikoliv.



Pro mnoho lidí je smutné zjištění, že aby spekulacemi zbohatli musí se něco naučit.



Diverzifikace je skvělý PR marketing jak širokou veřejnost přesvědčit o tom, že se znalosti dají obejít a přesto zbohatnout.



Naštěstí se to dá vždy svést na trh, krize, snižování, nebo zvyšování úrokových sazeb, války atd. které můžou za to, že diverzifikované spekulace nevedli k bohatství.



Díky neznalosti veřejnosti se dají některé spekulace prezentovat jako úspěšné, ikdyž opak je pravdou.



Řekněme, že spekulace vydělala 4% za rok.
To je skvělé, řekne si člověk.
Inflace byla ten rok ovšem 7% takže je 3% v mínusu a navíc z jeho 4 % - ního výnosu mu byla stržena daň 15%.
Teď už to jako úspěšná investice nevypadá a to jsme ještě nezapočetli poplatky související se spekulací.



Vypadá to, že lidé jsou ochotní platit za falešný pocit úspěchu ve světě spekulací a mnoho firem jim tento pocit ochotně poskytuje.



Je to stejná hra s čísly jako u nejnižšího schodku státního rozpečtu za posledních 11 let, který jsme v roce 2008 měli.
Realita je však jiná.
18. 01. 09 @ 21:11
Komentář od uživatele Petr Zámečník [listopad] Email · http://www.investujeme.cz/
Jen bych doplnil: Říkáte, že lidé spíše slyší na "investice" než na "spekulace". S tím mohu jen souhlasit. Jenže spoustě lidem se ježí vlasy na hlavě, jen když slyší slovo "investice". Jediné, na co "slyší", je "spoření".
19. 01. 09 @ 08:41
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Ano, tato skupina lidí existuje, ale určitě nechodí na investujeme. cz.
Už samotný název stránek je včas varuje, že to není stránka pro ně.
Je však zajímavé, že mnoho firem prezentuje spekulace, tedy investice jako spoření a světe div se tato cílová skupina jde a spoří, ikdyž vlastně spekuluje.
Nevědomost je sladká a vypadá to, že někteří lidí chtějí být v nevědomosti, nebo jen chtějí nazývat věci jinými jmény a proto je firmy vymýšlí, ale to by jsme se museli blíže podívat na aspekty behaviorální ekonomie a jak ji obchodní a psychologičtí copywriteři používají ve svůj prospěch.
19. 01. 09 @ 12:40
Komentář od uživatele Jaroslav K. [Návštěvník] Email
Vyborny blog! Diky za nej, pane Otto.
Naprosto s Vami souhlasim. S pribyvajicimi zkusenostmi z investovani/spekulovani jsem dosel ke stejnym zaverum ohledne diversifikace. Tedy, ze je to metoda dobra pro zachovani hodnoty majetku (a to jeste od urcite vyse), ale naprosto nevhodna pro rozmnozovani kapitalu. Ucim se rad a precetl jsem mnoho knih o investovani a tradingu, ale presto jsem v zadne z nich nenasel metody jak ridit riziko pri obchodovani. V knihach o tradingu se casto vyskytuji rady typu: "Nikdy neriskovat vice nez X% uctu na jeden obchod" atd., ale to opet zavani spise diversifikaci (kazdeho obchodu se ucastni pouze male procento kapitalu). Mohl byste prosim, treba v dalsim clanku, alespon nastinit, jak ridi riziko uspesni spekulanti, svycarsti investicni bankeri, jak ridite riziko Vy?
21. 01. 09 @ 14:45
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Pane Jaroslave K.

spekulace se dělí na mnoho podskupin a jednou z nich je trading.
Ten se v zásadě dělí na spekulace s vlastním kapitálem a maržové obchody ( na margin, pákové obchody s využitím větší čí menší leverage )

Rady typu nikdy neriskovat více než X % účtu je určena právě maržovým obchodům, protože i malý pohyb opačným směrem může znamenat významnou ztrátu a v nejhorším případě margin call, kdy je pozice automaticky uzavřena a vy realizujete ztrátu a na vašem obchodním účtu je nula.


U spekulací s vlastním kapitálem není třeba techto rezerv, protože ikdyž jde trh opačným směrem a instrument ztrácí na hodnotě nemůže dojít nechtěnému uzavření pozice a realizace ztráty.

Co se týká řízení rizika, tak se liší u intradenního a pozičního obchodování.
U pozičního jsou rozdíly u krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých spekulací.

Pro vás i další, včetně mně je nejdůležitější si uvědomit, že správně odhadnout kam půjde trh je 10% úspěchu. Řízení rizik ( money a risk management ) je 20-30% úspěchu.
60-70% úspěchu je psychologie.


Myslím, že důvod proč jen hrstka spekulantů dlouhodobě vydělává peníze je ten, že aktivně pracují na zlepšování psychologie spekulování.


Doporučuji např. knihu Peníze a Burza, kterou napsal André Kostolany.

Je pár kvalitních knih o spekulacích a psychologii, ale jsou pouze v angličtině a jejich ceny se pohybují v přepočtu okolo 15 tisíc Kč.

Jsou však i knihy za pár stovek, které vyučují nejdůležitější klíče stejně kvalitně.


Podrobnosti vám pošlu na mail.
22. 01. 09 @ 18:47
Komentář od uživatele Jan Traxler [Návštěvník] Email · http://www.finez.cz
Otto, neni pravda, ze by nejlepsi spekulanti/investori rikali NE diverzifikaci. Ale diverzifikace je strasne siroky pojem. Kazdy si musi najit takovou, kterou povazuje za optimalni. Nekdo chce velmi sirokou diverzifikaci vylozene kvuli minimalizaci rizika. Oba vime, ze takova diverzifikace odsuzuje k prumeru. Nekdo hraje jen s nekolika malo kartami, nekdy dokonce i treba jen s jednou (kdyz nepocitam hotovost), takovi maji sanci dosahnout nejvyssich vynosu, ale zase s vyrazne vyssim rizikem. Ano, toto riziko jde vzdy nejak eliminovat. ;-) Ja osobne preferuji diverzifikaci mezi zhruba 10-15 karet. Podobne diverzifikuje treba i Buffett a myslim, ze po pravu patri mezi nejuspesnejsi investory/spekulanty vsech dob. Nejuspesnejsi investori/spekulanti nerikaji NE diverzifikaci jako takove, ale rikaji NE diverzifikaci ve stylu "koupit vsechno", tedy napriklad index, nebo siroce diverzifikovany fond. Jan Traxler FINEZ Investment Management
23. 01. 09 @ 14:55
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Pane Traxlere strávili jsme diskusí ohledně vašeho a mého pohledu na diverzifikaci dost času.
Já používám diverzifikaci pouze u správy svého majetku.
Pro kapitál určený na spekulace má diverzifikace u mne dveře zavřené.
Ostatně díky tomuto přístupu mám i majetek.

Váš názor je jiný a já v tom nevidím problém.

Může to být samozřejmě i tím, že neznám nikoho kdo diverifikuje a je bohatý a lidé, kteří mě učí se diverzifikaci vyhýbají a jsou multimilionáři a pár jich je miliardářů. Pak je snadné věřit, že diverzifikace není vhodná, navíc když mi tento přístup vydělal už skoro 150 milionů kč.

Vy máte možná zkušenost zcela opačnou, tedy, že neznáte nikoho kdo se vyhýbá diverzifikaci a je bohatý a lidé od kterých se učíte diverzifikují a jsou multimilionáři a miliardáři.


Co se týká Buffetta tak jste si nevybral dobrý příklad.
Buffett je zrovna spekulant, který se diverzifikaci vyhýbá.
Říká, že diverzifikují jen ti, kteří nemají znalosti, umožňující jim vsadit na toho správného koně.
Dále říká, že diverzifikace nevytváří portfolio, ale ZOO.

Pokud si vyhýbání diverzifikaci vykládáte tak, že spekulant udělá jen jednu spekulaci za život, tak ANO pak je i Buffett podle tohoto modelu spekulant používající diverzifikaci.
24. 01. 09 @ 02:30
Komentář od uživatele Jan Traxler [Návštěvník] Email · http://www.finez.cz
Nemate pravdu, Otto.
Buffett nekritizuje diverzifikaci jako takovou, kritizuje prave prehnanou diverzifikaci, stejne jako Vy. A Buffett sam diverzifikuje, ale stridme, tak aby nemel z portfolia zoo. Vy pouzivate jeho slova vytrzena z kontextu.

Omlouvam se, ze to znovu rozebiram. Ja nemam duvod presvedcit Vas. Jednou uz jsem to zkousel, ale mate svuj uzky uhel pohledu a nejste ochotny ho rozsirit. Ale musim timto vysvetlit nekterym ctenarum, ze diverzifikace muze mit ruznou podobu. Vy vsak to slovo chapete jen v jednom jedinem smyslu... rozhazet portfolio po cele zemi. Pak je pochopitelne, ze takovou diverzifikaci kritizujete, ja take, stejnou podobu diverzifikace kritizuje ve svych knizkach treba i Kiyosaki. Ale ve stridme podobe je diverzifikace uzitecna a pouzivaji ji vsichni uspesni investori/spekulanti. Aj Kostolany, ktereho jste zminoval. Nebo treba nejbohatsi Cech. ;-)

Rozdil je pouze v tom, ze Vy stridmou diverzifikaci nepovazujete za diverzifikaci, ale za rizene spekulace.

Mimochodem Buffett zacina diverzifikovat uz i regionalne. Donedavna byl zaprisahly pacifista a jinde nez v USA neinvestoval. Dokonce i to uz zmenil.

Jan Traxler
FINEZ Investment Management
24. 01. 09 @ 10:58
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Každý si snadno může na internetu nalézt, názory Buffetta na diverzifikaci a udělat si reálnou představu o tom jaký na ni Buffett má názor.

Zeptám se vás ještě na jedno.

Když část svých příjmů dávám stranou a každého půl roku tuto částku dám do jedné spekulace mám za rok peníze ve dvou spekulacích, za dva roky ve čtyřech, za tři v šesti atd.

Jedná se o diverzifikaci???

Toto dělá hodně spekulantů včetně mne a všiml jsem si, že to mnozí mylně interpretují jako diverzifikaci.
24. 01. 09 @ 14:58
Komentář od uživatele Jan Dvořák [Návštěvník] Email · http://pro-investory.cz/
Jde o to, kdo čemu říká diverzifikace. Já bych to nehradil spíše koncentrací portfolia a počtem složek či podsložek.

To by samo o sobě mohlo být zajímavým námětem pro článek a diskusi. S jakou koncentrací portfolia kdo pracuje. S jakým počtem složek kdo pracuje?

Nezapomínejte, že fond či ETF je sám o sobě již částečně diverzifikovaný prvek skládající se z X jednotek.
Investor vlastnící 5 různých nepřekrývajících se ETF či fondů má mnohem méně koncentrované portfolio než investor vlastnící 20 konkrétních akcií.

24. 01. 09 @ 21:54
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Ano souhlasím, že je to zajímavý námět pro článek a diskusi.

25. 01. 09 @ 06:00
Komentář od uživatele Jan Hýsek [listopad] Email · http://aakjh.blogspot.com
Pánové, docela zábavné čtení a diskuze. Každopádně, téma je to zásadní. A je dobře, že na to má každý trochu jiný názor a stojí si za ním.

Hýsek

26. 02. 09 @ 17:04
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Pane Hýsku je přirozené, že na toto téma má každý trochu jiný názor.
Jaký názor máte vy a proč?
26. 02. 09 @ 21:35
Komentář od uživatele Jan Hýsek [listopad] Email · http://aakjh.blogspot.com
Pane Otto, já s Vámi v řadě názorů na diverzifikaci souhlasím a myšlenku jsem pochopil. První věc, která mě napadla, byla ta, že je třeba odlišit investory podle toho, jaké mají cíle. Jeden může mít za cíl vydělat miliony a jinému jde pouze o to překonat inflaci. A v ten okamžik jsou samozřejmě vhodné zcela jiné postupy.

Váš příspěvek se mi velmi líbil.

Jinak jsem napsal také krátký příspěvek o diverzifikaci: http://aakjh.blogspot.com/2009/01/diverzifikace-ii.html

Hýsek
AKCIE KOMODITY
27. 02. 09 @ 16:56
Komentář od uživatele otto [listopad] Email
Díky za váš názor.
Váš článek jsem četl a je zajímavý, ikdyž z článku vyplývá, že na diverzifikaci máte jiný názor.
Je dobře, že je tady více názorů.
Lidi to nutí se zamyslet a hledat způsoby jak zjistit, který přístup se hodí použít v jejich situaci.
Oheň je dobrý sluha a zlý pán.
Stejné je to s diverzifikací.
Je třeba vědět kdy a jak diverzifikaci použít.

Pokud někomu jde pouze o překonání inflace tak se nejedná o investora, ale o správce.

Správce pokud je moudrý tak používá bezpečné spekulace, nebo bezpečnou diverzifikaci a rizikovým záležitostem se vyhýbá.
28. 02. 09 @ 19:56
Komentář od uživatele Karel Dusek [Návštěvník] Email · http://www.pro-investory.cz
Nasel jsem tento clanek sice se zpodenim.. Nicmene musim rict, ze p. OTTO ma konecne poradny nazor s kterym se stotoznuji. V minulosti jako zacatecnik, jsem poslouchal nazory tech, kteri za sebou nemaji zadnou dokazatelnou historii uspechu ;-) Bohuzel to pro me znamenalo silnou ztratu portfolia. Nicmene z poslusneho "investora" se casem stal cisty "spekulant", ktery se prestal strachovat o to, ze muze prijit o vklad a zacal si hrat i s opcema (coz povazuji za nejrizikovejsi produkt vubec). Jen tak me portoflio bylo schopno v roce 2008 prezit masivni poklesy, kde vetsina pozici bylo akcie na long.

Ackoliv jsem spekulaci pozdeji prisel zase o mnoho penez. Stale verim, ze je to jen jediny zpusob jak rychle ne/zbohatnout. Cokoliv mezitim je placani na vode a nema to pro me zadny smysl. Proc? Muj zivot na teto planete je casove omezen...

Good luck dalsim "gamblerum"

PS: ono se da gamblovat i s vetsi pravdepdoobnosti uspechu pokud trhy pravidlne sledujete...

19. 07. 09 @ 12:30
Komentář od uživatele Cri [Návštěvník] Email · http://trejdr.blog.zive.cz
Tak jste me donutili reagovat. To se uz dlouho nestalo :) Skvele popsane a souhlasim.
diverzifikace? Strilim davkou a jednou tou ranou se mozna trefim? :D
Presne mirena strela udela to same, navic usetrim ty ostatni.

Posledni dobou obchoduji (spekuluji?) na akciovych a komoditnich opcich a je to jen o rizeni rizik. Diverzifikace je dobra pro ty, kteri nevedi co delaji a chrani je pred velkym prusvihem ;)
13. 03. 10 @ 00:17

Přidat komentář


Váš e-mail nebude na tomto webu zveřejněn.

Vaše WWW-adresa bude zveřejněna.
(Konce řádku budou převedeny na <br />)
(Jméno, e-mail & web)
(Povolit, aby mne mohli uživatelé kontaktovat kontaktním formulářem (Váš e-mail nebude zveřejněn.)
7 SEO, Dog Pictures, Dog Photos, Puppy Pictures, Puppy Photos